۱۳:۳۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲

سفیده یا زرده تخم مرغ: کدام یک سالم تر است و چرا؟

ثابت شده که سفیده تخم مرغ دارای پروتئین باکیفیت است که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم و رشد عضلات است.
سفیده یا زرده تخم مرغ: کدام یک سالم تر است و چرا؟
کد خبر:۵۹۳۶

به کزارش اقتصاد معاصر؛  این مقاله فواید و تفاوت‌های تغذیه‌ای بین سفیده و زرده تخم مرغ را مورد بحث قرار می‌دهد. سفیده تخم مرغ کالری و کلسترول پایینی دارد و برای کاهش وزن ایده آل است، در حالی که زرده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری، چربی‌های سالم و کولین(ویتامین ب4) است.

 

هنگامی که صحبت از یک رژیم غذایی سالم به میان می‌آید، تخم مرغ اغلب بسیار مغذی در نظر گرفته می‌شود. این ماده غذایی اغلب به عنوان یک نیروگاه تغذیه در نظر گرفته می‌شود که حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های سالم و غیره است. وقتی صحبت از تخم مرغ می‌شود، از دو قسمت سفیده تخم مرغ و زرده تخم مرغ تشکیل شده است و همیشه این بحث وجود دارد که کدام یک برای کسانی که در سفر کاهش وزن هستند بهتر است.

 

ارزش غذایی تخم مرغ

به گفته متخصصان، یک تخم مرغ متوسط ​​حاوی حدود 70 تا 80 کالری، 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی کل، 1.5 گرم چربی اشباع شده، 2 گرم چربی تک غیراشباع، 0.7 گرم چربی غیراشباع چندگانه، 186 میلی گرم کلسترول و حدود 1 گرم کربوهیدرات است.

 

سفیده تخم مرغ چیست؟

سفیده تخم مرغ که به آن آلبومین نیز می‌گویند، مایع شفاف و چسبناکی است که زرده تخم مرغ را احاطه کرده است. بیشتر از آب (حدود 90٪) و پروتئین (حدود 10٪) تشکیل شده است.

 

فواید سفیده تخم مرغ برای سلامتی

کم کالری: طبق گفته متخصصان، 1 سفیده تخم مرغ فقط 17 کالری دارد.


کم چربی: گفته می‌شود که یک تخم مرغ 0.5 گرم چربی دارد که آن را برای کسانی که می‌خواهند مصرف چربی خود را محدود کنند گزینه سالم تری است.


پروتئین بالا: ثابت شده که سفیده تخم مرغ دارای پروتئین باکیفیت است که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم و رشد عضلات است. به گفته کارشناسان، یک سفیده تخم مرغ حاوی 11 گرم پروتئین است.


بدون کلسترول: سفیده تخم مرغ حاوی کلسترول نیست و گفته می‌شود برای افرادی که سطح کلسترول بالا دارند یا بیماری‌های قلبی دارند مفید است.


مواد مغذی کم: در حالی که سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، فاقد مواد معدنی و چربی‌های سالم از جمله ویتامین های A، D، E، K، B12، ریبوفلاوین، فولات و اسیدهای چرب ضروری است.


کنترل فشار خون: گفته می‌شود که سرشار از پتاسیم هستند که می‌تواند به کاهش و حفظ فشار خون کمک کند. ویتامین ریبوفلاوین به پیشگیری از آب مروارید و سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

 

زرده تخم مرغ چیست؟

زرده تخم مرغ قسمت زرد تخم مرغ است که با سفیده تخم مرغ (آلبومین) احاطه شده است. به عنوان منبع اصلی مواد مغذی برای رشد جنین در تخم‌های بارور شده عمل می‌کند.

 

فواید سلامتی زرده تخم مرغ

کم کالری: یک زرده تخم مرغ حدود 55 کالری دارد.


غنی از مواد مغذی: سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها (ویتامین های A، D، E، K، B)، مواد معدنی (آهن، فسفر، روی) و چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 است.


سرشار از کولین(ویتامین‌های گروه ب): زرده تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی کولین است، یک ماده مغذی مهم برای سلامت مغز، عملکرد کبد و متابولیسم. به گفته کارشناسان، یک زرده تخم مرغ 147 میلی گرم کولین فراهم می‌کند.


سرشار از چربی‌های سالم: مملو از چربی‌های غیراشباع از جمله چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که در صورت مصرف متعادل، برای سلامت قلب مفید هستند. در مجموع 27 گرم چربی در هر تکه تخم مرغ یافت می‌شود.


غنی از آهن: 90 درصد آهن موجود در تخم مرغ در زرده یافت می‌شود.


کلسترول بالا: زرده تخم مرغ سرشار از کلسترول است و یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی حدود 185 میلی گرم کلسترول است. در حالی که کلسترول رژیم غذایی ممکن است تاثیر کمتری بر سطح کلسترول خون برای برخی افراد داشته باشد، افرادی که دارای شرایط سلامت خاصی مانند کلسترول بالا یا بیماری قلبی هستند، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف کلسترول در رژیم غذایی خود داشته باشند.


برای چشم مفید است:کاروتنوئیدهای موجود در زرده به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و از چشم در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به شبکیه می‌شود محافظت می‌کند.

 

کدام یک برای کاهش وزن سالم‌تر است؟

به گفته کارشناسان، سفیده تخم مرغ برای کاهش وزن مفید است، زیرا کالری کمی دارد و پروتئین بالایی دارد. با این حال، گنجاندن زرده‌ و سفیده با هم در رژیم غذایی شما، می‌تواند مواد مغذی ضروری و چربی‌های سالم را فراهم کند و می‌تواند از سلامت کلی و سیری حمایت کند. اگر متخصصان باور داشته باشند، پیروی از یک رویکرد متعادل که شامل هر دو در رژیم غذایی باشد همیشه خوب است، اما این مساله به ترجیحات غذایی و اهداف سلامتی فرد نیز بستگی دارد./ ایسنا

ارسال نظرات